Ciekawostki

Rozmieszczenie produktów w sklepach

rozmieszczenie produktów w sklepach

Przypadkowe rozmieszczenie produktów w sklepach?

Właściciele małych sklepów, do których regularnie zaglądają okoliczni mieszkańcy, nie dokładają zbyt wielu starań, by produkty na półkach były rozmieszczone w sposób atrakcyjny dla klientów. Nie interesują ich marketingowe sztuczki, bo właściwie przez cały czas sprzedaje się to samo. Przypadkowe rozmieszczenie produktów w sklepach nie jest jednak możliwe w dużych marketach.

Ekspozycja produktów na półkach

Klienci przechadzają się pomiędzy półkami w marketach i wkładają do wózków to, co jest im potrzebne, oraz to, co przyciągnęło ich uwagę. Uwagę może przyciągnąć produkt, który atrakcyjnie wygląda, jest ciekawie zapakowany i ładnie wyeksponowany, ma dobra cenę, jest z gatunku podobnych do tych, jakie kupujemy na co dzień. Nic zatem dziwnego, że na sklepowych pułkach figurują obok siebie produkty z tej samej kategorii. Mocno eksponuje się też wszelkiego rodzaju nowości, jak i promocje. Na honorowe pozycje mogą liczyć także produkty sezonowe, np. czekoladowe mikołaje.

Wykorzystanie przestrzeni całej półki

Rozmieszczenie produktów w sklepach odbywa się nie tylko poprzez ułożenie asortymentu w konkretnym miejscu, ale także poprzez zagospodarowanie całej półki. W marketach nie spotykamy pustych półek – chyba, że sklep organizował wielką promocje i klienci dosłownie rzucili się na dany produkt.

Nie spotykamy pustych półek nie tylko dlatego, że są pełne produktów, ale także dlatego, że wszędzie umieszczane są informacje o cenach, nowościach, dwupakach, a niekiedy także małe reklamy czy ozdoby świąteczne/wakacyjne/walentynkowe/inne. Dąży się do tego, by klient był wręcz bombardowany ogromną ilością informacji. Może zdarzyć się tak, że ta ilość go przytłoczy, poczuje się nieco znużony, a tym samym bardziej skłonny do robienia nieprzemyślanych zakupów i… kupi zdecydowanie więcej niż zamierzał.

Właściwe rozmieszczenie produktów w sklepach

Osoby, które zajmują się układaniem produktów na półkach, powinny zwracać uwagę na wielkość opakowań oraz przeznaczenie towaru. Przypadkowe ułożenie produktów do różnych zastosowań wprowadzi niepotrzebny bałagan. Nie warto także mieszać produktów pochodzących od różnych producentów. Klient odniesie wówczas wrażenie, że sklep nie zna się na markach i nie działa w sposób logiczny.

Pamiętajmy również, że zwykle po lewej stronie ustawia się produkty tańsze, a po prawej droższe. Klienci są przyzwyczajeni do takiego ustawiania produktów. Zmiana ustawienia może skutkować licznymi pomyłkami. W skrajnych sytuacjach klienci mogą poczuć się oszukani przez sklep. Z przyzwyczajenia włożą do koszyka produkt, który powinien być tańszy, a przy kasie okaże się, że wybrali najdroższe rzeczy. Takich sytuacji należy unikać.

Skomentuj tutaj